| |
Wstęp
System VCOP (Virtual COP) jest innowacyjnym, zintegrowanym systemem
zarządzania, kontroli i nadzoru ruchu pojazdów, mającym zastosowanie tam,
gdzie wymagane są bezpieczeństwo, poufność, precyzja i szybkość i
dokładność uzyskiwania informacji o pojazdach w ruchu. Inteligentne
systemy transportowe to narzędzia wykorzystywanie w krajach wysoce
uprzemysłowionych ze zorganizowana struktura transportowa. System
Virtual COP niewątpliwie swoja konstrukcja i funkcjonalności należy do
grona najbardziej rozbudowanych aplikacji na rynku ITS. Zastosowanie i
wdrażanie modułów Virtual COP to idealna droga do budowy spójnego
zespołu rozwiązań nowoczesnego Inteligentnego Systemu Transportowego
dla aglomeracji miejskich i krajowego systemu transportu drogowego.
System VCOP nie posiada rozwiązań do obsługi i zarządzania środkami
komunikacji miejskiej, kolejowej, lotniczej jednak umożliwia dalsza integracje
z systemami nadrzędnymi.
Przeznaczenie systemu:
Virtual COP to rozwiązanie dla wielu branż i sektorów administracji i
gospodarki związanych bezpośrednio lub pośrednio z ruchem drogowym
pojazdów samochodowych. Dedykowani użytkownicy poszczególnych
aplikacji systemu VCOP to:
- służba drogowa
- służba bezpieczeństwa
- straż graniczna
- porty morskie
- porty lotnicze
- centra monitoringu wizyjnego
- policja, wojsko
- służba celna
- zarządcy tuneli, parkingów
- ośrodki przemysłowe
- zarządcy autostrad
- służby zarządzania kryzysowego
Funkcje podstawowe:
- optyczna analiza ruchu i wykonywanie zdjęć pojazdów samochodowych
- detekcja tablic rejestracyjnych
- odczyt tablic rejestracyjnych - automatyczne rozpoznawanie numerów
- rejestracyjnych (ANPR(ang.), ARTR(PL))
- sygnalizowanie wykrycia pojazdów poszukiwanych
- rejestracja i archiwizacja poprzez zapis do bazy danych
- automatyczne wyszukiwanie i porównywanie obiektów w zasobach danych
- integracja z innymi systemami i bazami danych
Funkcje dodatkowe*):
- pomiar prędkości pojazdów
- klasyfikacja pojazdów
- pomiar nacisku na oś
- wykrywanie i pojazdów o przekroczonych zadanych parametrach (wysokość, waga, czas podróży,)
- wizualizacja informacji na terminalach mobilnych (PDA, komputery samochodowe CAR PC)
- detekcja tablic ostrzegawczych o przewozie niebezpiecznych ładunków
- foto - identyfikacja kierowcy pojazdu
- wspomaganie, nadzorowanie i sterowanie ruchem drogowym
- integracja z dedykowanymi bazami danych i innymi systemami wspomagania i zarządzania
- Inne – dostosowywane w drodze indywidualnego zamówienia.
*) - realizowane na podstawie opracowania projektowego
Podstawowe elementy systemu:
- urządzenia pozyskania danych, kamery ARTR, czujniki, inne bazy danych.
- urządzenia transmisji danych
- urządzenia do archiwizacji i przetwarzania danych
- urządzenia do realizacji backupu danych.
- oprogramowanie - baza danych i aplikacje klienckie
Specjalizowana kamera ARTR ( ang. ALPR, ANPR)
(ARTR – Automatyczne Rozpoznawanie Tablic Rejestracyjnych (PL), ALPR – Automatic Number Plate Recognition (ANG))
Wybrane właściwości i minimalne parametry techniczne systemu dla punktu pozyskania danych:
- identyfikacja pojazdów w dzień i w nocy w tym przy braku jakiegokolwiek zewnętrznego oświetlenia.
- identyfikacja pojazdów poruszających sie z prędkością od 0 do 180 km/h
- wyzwalanie wewnętrznym sygnałem wideo
- zintegrowana (wewnętrzna – znajdująca się w obudowie kamery) baza danych umożliwiająca porównanie danych w czasie rzeczywistym.
- gwarantowana przez producenta identyfikacja tablic rejestracyjnych dla wszystkich rodzajów tablic rejestracyjnych Polskich i z krajów graniczących z Polska
- minimalna pewność odczytu tablic - 98 % dla europejskich tablic rejestracyjnych
- zapis danych do zewnętrznej bazy danych m.in. SQL, wraz z użyciem FTP, jak również możliwość współbieżnego zapisu wybranej zawartości danych do różnych baz jednocześnie.
- układ pozyskania obrazów wyposażony w kamery kolorowa i monochromatyczna CCD z automatycznym wyborem źródła sygnału
- moduł pozyskania obrazów wyposażony w specjalistyczne emitery niewidocznego dla oka ludzkiego promieniowania świetlnego umożliwiające oświetlenie sceny
- komputer przetwarzający, emiter podczerwieni, oprogramowanie i układ transmisji danych - zintegrowane i zamknięte w jednej obudowie z jednostka pozyskania obrazów (kamerami)
- zespół kamery do rozpoznawania tablic rejestracyjnych wyposażony w port LAN. GPRS, WiFi
- wbudowane funkcje - wyzwalania sygnałem zewnętrznym, insertowania danych pomiarowych (pomiar prędkości, pomiar nacisku na os, data, miejsce
- zdarzenia ) do obrazu pojazdu przed jego zakodowaniem i transmisja do bazy danych.
- możliwość dostępu do urządzenia i konfiguracji z użyciem technologii IP, www, telnet, ssh.
- możliwość zastosowania wewnętrznego bufora danych.
- możliwość realizacji sprzętowej kompresji obrazów i podglądu obrazu z kamery z użyciem transmisji IP
- możliwość rozpoznawania i identyfikacji pojazdów przewożących ładunki niebezpieczne
- minimalna szczelność obudowy i złączy IP 68
- menu urządzeń oraz oprogramowanie w języku polskim.
- instrukcja montażu i uruchomienia urządzeń w języku polskim
Dla spełnienia najwyższych parametrów pewności odczytu i detekcji tablic rejestracyjnych pojazdów co gwarantuje zapewnienie najwyższej skuteczności
zaleca sie zastosowanie kamer o najwyższych parametrach i skuteczności VCOP_DUALCAM oraz VCOP_HIRES. Detekcja tablic rejestracyjnych - to parametr, który mówi o ilości pojazdów w serii, których tablice zostaną prawidłowo wykryte przez system rozpoznawania tablic. Skuteczność odczytu tablic rejestracyjnych to parametr systemu, który określa rzeczywista ilość tablic rejestracyjnych pojazdów, jaka system prawidłowo rozpoznaje w
zadanej każdej serii testowej. Dla zapewnienia jednakowej pewności działania systemu o każdej porze dnia 24/7 oba parametry detekcji tablic i
skuteczności odczytu muszą być testowane w różnych warunkach oświetlenia w czasie dnia rano w południe i wieczorem jaki i po zmroku dla każdego
urządzenia pomiarowego. Szczegółowe parametry urządzeń można znaleźć w specyfikacjach technicznych urządzeń.
Zespół dodatkowych elementów funkcjonalnych.
(Szczegółowe dane techniczne w dedykowanych kartach katalogowych)
- układ pomiaru i wstępnej klasyfikacji nacisku
- moduł pomiaru prędkości pojazdów.
- układ foto-identyfikacji kierowcy pojazdu do modułu pomiaru prędkości.
- układ pomiaru temperatury powietrza, jezdni, kierunku wiatru i wilgotności powietrza
- moduł nadzoru, sterowania i zarządzania ruchem drogowym
VCOP - System bazodanowy
Informacje ze specjalizowanych kamer ARTR akwizycji danych VCOP dualCAM , VCOPIR
oraz ich dodatkowych urządzeń peryferyjnych, za pomocą dedykowanych łączy
telekomunikacyjnych trafiają do bazy danych. W zależności od aplikacji i docelowego
przeznaczenia systemu VCOP, przez projektanta dobierana jest końcowa konfiguracja
sprzętowa i programowa systemu bazodanowego. Polecanym rozwiązaniem dla VCOP jest
modułowy 19 calowy system serwerowy BLADE SERVERS, którego zaleta jest możliwość
rozbudowy wraz z przyrostem ilości danych odbieranych i przechowywanych do konfiguracji
sprzętowej i dyskowej wymaganej dla obsługi zasobów. Oferowane wraz z systemem VCOP
systemy serwerowe zapewniają niezbędna redundancje zasilania, zasobów sprzętowych
serwerów i dyskowych.
 |
 |
BLADE Serwer bazy danych ARTR z macierzami dyskowymi systemu rozpoznawania tablic i numerów rejestracyjnych pojazdów. |
Zespół serwerów systemu ARTR VCOP to rozwiązania farmowe i klastrowe. W małych instalacjach stosuje sie rozwiązania z zastosowaniem dwóch jednostek serwerowych.
Oprogramowanie.
System VCOP złożony jest z punktów pozyskania danych, obrazów i identyfikacji tablic
rejestracyjnych pojazdów w każdej aplikacji posiada te sama architekturę oprogramowania i
transmisji nazwana VCOP – BAZA GBD server.
FOTO KOLOR |
 |
FOTO IR |
 |
FOTO LP |
 |
|
2008.08.20, g.14:02:01, kam nr 142, LPR : WI 2289F |
Podstawowy zestaw informacji przechowywanych w bazie.
Moduł oprogramowania VCOP – BAZA GBD server odpowiada za pozyskanie i kolekcjonowanie danych, wykrywanie okreslonych
zdarzeń i anomalii w pozyskanych seriach danych i pracy systemu. VCOP – BAZA GBD server służy również jako element
komunikacji z innymi dedykowanymi aplikacjami użytkownika ale przede wszystkim jest wykorzystywany przez APLIKACJE systemu
VCOP oferowane klientom przez TELSAT Electronic Systems. Aplikacje rodziny VCOP dedykowane dla poszczególnych odbiorców.
Moduły aplikacji podstawowej i aplikacji końcowych to:
VCOP –BAZA Server GBD – podstawowy system bazodanowy do nadzoru, komunikacji i serwisu punktów pozyskania obrazów i akwizycji danych
systemu VCOP
VCOP – VCOP MOBILE– moduł VCOP do zastosowań mobilnych w pokładowych komputerach samochodowych policji, służb granicznych celnych.
Punkt pozyskania obrazów i akwizycji danych zamontowany w pojeździe.
VCOP - Inteligentny parking – aplikacja umożliwiająca kompletna automatyczna prace systemu parkingowego bazująca na funkcjonalności ALPR (
automatycznego odczytu numerów rejestracyjnych pojazdów).
VCOP – Drogowiec – aplikacja do analizy stanów, płynności, wykrywania anomalii i zagrożeń oraz budowy statystyk, zarządzania i sterowania ruchem
drogowym. VCOP Drogowiec opcjonalnie realizuje wykrywanie i sygnalizacje pojazdów o przekroczonym nacisku na os. Przesyła informacje o
wykrytym pojeździe do mobilnego terminala np. PDA lub Car - PC).
VCOP – Autostrada – aplikacja do ewidencji ruchu pojazdów, pobierania op łat za przejazd, dostępu warunkowego, na podstawie numerów
rejestracyjnych pojazdów. Opcjonalnie współpraca z systemami PAYTEL i PREPAY umożliwiającymi przejazd na podstawie uprzednio dokonanej
zapłaty.
VCOP – TUNEL – aplikacja do wizualizacji parametrów ruchu drogowego w tunelu, Na podstawie danych ze zliczenia pojazdów realizuje przekaz
informacji o zagrożeniach dla operatora nadzorującego prace tunelu, Dodatkowe funkcjonalności sygnalizacji ruchu pojazdów o przekroczonych
parametrach tj. – nacisk na o s, wysokość pojazdu, przewóz ładunków niebezpiecznych to jedne z najczęściej wykorzystywanych w nadzorowaniu
bezpieczeństwa ruchu w tunelu, Możliwość wydruku statystyk daje operatorowi możliwości przewidywania zdarzeń i przekazu danych do analizy
parametrów ruchu dla konkretnych zdarzeń.
VCOP – Pomiar czasu podróży JMTS Pomiar czasu podróży ( JMTS) na odcinkach drogi wyznaczonych pomiędzy punktami pomiarowymi.
VCOP – PAY Traffic Zone – system poboru op łat a wjazd do strefy ograniczonego ruchu pojazdów
VCOP – Foto Radar – moduł oprogramowania VCOP z funkcjonalnością foto radaru.
VCOP –Car Access Aplikacja – moduł integrujący - dla ochrony obiektów specjalnych - zabezpieczenie techniczne – parkingu – bramy wjazdowej
warunkujące dopuszczenie do ruchu na terenie obiektów specjalnych ( kopalnie, fabryki, stocznie, porty), kontrola wjazdu dla osób kierujących i
pojazdów z użyciem warunkowych biometrycznych układów nadzoru dostępu do obiektu oraz systemu ARTR.
VCOP – CELNIK – aplikacja wspomagania automatyzacji pracy służb celnych i granicznych.
Uwaga* - Każda z aplikacji końcowych wymaga zastosowania podstawowego modułu VCOP BAZA Server GBD.
VCOP-Transmisja danych
Transmisja danych z Punktów Pomiarowych do Centralnej Bazy Danych VCOP – BAZA GBD Server może sie odbywać za pomocą różnych
łączy teleinformatycznych. W tym celu buduje sie dedykowane łącza lub dzierżawi już istniejące. Można tez skorzystać z zasobów publicznych
sieci informatycznych mających możliwość zdefiniowania wydzielonych kanałów VPN (Virtual Private Network). W wszystkich tych
przypadkach następuje odseparowanie danych przesyłanych w systemie VCOP od dostępu do nich osób niepowołanych.
Ze względu na poufność przekazywanych danych wszystkie informacje dodatkowo szyfrowane. Zarówno odseparowanie sieci przesyłowych,
jak i szyfrowanie danych zapewnia wymagana poufność przekazywanych informacji i gwarantuje ich bezpieczeństwo.

Jako medium transmisyjne można użyć dowolnego nośnika używanego do budowy sieci informatycznych. W praktyce najczęściej korzysta sie z:
- okablowanie miedziane (LAN, DSL),
- okablowanie światłowodowe,
- łącza bezprzewodowe (GSM/EDGE, WiFi).
Prędkość transmisji zależy od użytego medium i przydzielonego limitu transferu. W przypadku zastosowania łączy o stosunkowo
małej przepustowości (GSM) w czasie rzeczywistym z punktu pomiarowego przesyłane są tylko podstawowe informacje .
Dodatkowe informacje (zdjęcia) najczęściej magazynowane sa w Punkcie Pomiarowym i wysyłane są na zadanie lub w czasie
zmniejszonego natężenia ruchu pojazdów.
Zalety i dodatkowe właściwości systemu.
- skalowalna modułowa budowa umożliwiająca w dowolnym momencie zmianę lub rozszerzenie funkcjonalności systemów i aplikacji o kolejne moduły i funkcje.
- współpraca i możliwość integracji z istniejącymi aplikacjami użytkownika
- wielofunkcyjność rozwiązań dająca możliwości połączenia i wykorzystania jednego zespołu urządzeń do realizacji wielu zadań i funkcji. np. sterowanie i nadzór płynności ruchu drogowego + foto Radar.
- możliwość dostosowania funkcjonalności do pracy przy stosowaniu łączy danych o niskiej przepustowości ( łącza radiowe, przewodowe, GPRS, EDGE etc.)
Warunki instalacji, obsługi, eksploatacji i konserwacji.
Realizacja i wdrożenie systemu wymaga wykonania projektu technicznego a
czasami budowlanego. Proces projektowy inwestycji pozwala na dokładne
sprecyzowanie funkcji i potrzeb Inwestora jak również określenie przybliżonych
kosztów realizacji. Instalacja systemów VCOP realizowana jest poprzez
autoryzowanych branżowych dystrybutorów i integratorów systemów.
Eksploatacja systemu możliwa jest po jego uruchomieniu i przeszkoleniu
personelu. Oprogramowanie VCOP posiada prosty i intuicyjny interfejs obsługi co
umożliwia prace z systemem po kilkunastu minutach praktycznego szkolenia.
Kompletna i przejrzysta dokumentacja zapewnia możliwość przeszkolenia
pracowników przez wyszkolonego administratora systemu.
Konserwacja i gwarancja – Produkty VCOP objęte są 12 miesięczną gwarancja.
Na podstawie dodatkowej umowy serwisowej istnieje możliwość jej przedłużenia
max do 36 miesięcy. W trakcie eksploatacji systemy VCOP muszą mieć
zagwarantowana bieżącą konserwacje dla utrzymania w stałej sprawności
eksploatacyjnej 24/7. Układy optyczne realizując odczyt tablic rejestracyjnych
wymagają kilkukrotnego ( 2-5 razy) oczyszczenia w ciągu roku. Układy pamięci
masowych i zasilania awaryjnego wymagają nadzoru i wymiany elementów
eksploatacyjnych. Koszty eksploatacji sprowadzają sie do wymiany podstawowych
elementów eksploatacyjnych, zarządzania, oczyszczenia, pomiarów energii
elektrycznej i łączy transmisji danych. W pozostałym zakresie systemy VCOP nie
wymagają szczególnych zabiegów i nakładów finansowych.
Oprogramowanie i systemy ARTR
|